Hvordan til at konkurrere med gratis: Debunking DRM Management myte

Medierne er abuzz med rapporter om ulovlig musik og film download, peer-to-peer-fildeling og de relaterede igangværende juridiske og lovgivningsmæssige slag udspiller sig i vores domstole og i Kongressen. De fleste af disse diskussioner forevige en myte at eksisterende, eller snart-til-være-udviklet, digitale rettigheder (DRM) management teknologier er nøglen til at løse underholdnings-industrien piratkopiering elendighed. Som støtte for dette begreb nævne mange Apples succes iTunes musik download service. Den konventionelle visdom er, at da Apple anvender DRM og Apple er vellykket, så tekniske afskrift beskyttelsesmekanismer må have været medvirkende til Apples succes. Sandheden er, at Apples DRM teknologi, alarmeret FairPlay, var faktisk medvirkende til Apples succes, men ikke fordi det forhindrer digital piratkopiering.

For at forhindre piratkopiering, FairPlay er ikke kun fuldstændig ineffektivt, det blev gennemført på den måde på formål. Når du køber en sang via iTunes, kan du brænde den til en CD. Når du brænder det, er sangen helt uden for kontrol af iTunes. Du kan rippe sang fra en CD ved hjælp af helt lovligt software, som Windows media player; sende musikken på en filshare; re-indkode det i MP3 format. eller gøre en million eksemplarer af cd’en og give dem væk på Times Square. FairPlay gør intet for at forhindre folk i at gøre disse ting. Så, da tanken at FairPlay forhindrer piratkopiering smuldrer over for logisk analyse, hvorfor Apple gider at skabe det?

Der er to meget logiske begrundelser for FairPlay. Man har intet at gøre med effektiviteten af DRM og alt at gøre med markedsføring. Det vil sige at have en DRM illusion gjort det meget lettere for Apple at overbevise pladeselskaber til at distribuere deres musik via iTunes. En anden grund for fairplays eksistens har intet at gøre med beskyttelse af rettighedshavere mod piratkopiering og alt at gøre med beskyttelse Apple fra konkurrence. ITunes-tjenesten og Apples iPod afspiller var designet til at arbejde sammen og den proprietære FairPlay teknologi hjælper med at udelukke medløbere. Enhver iTunes eller iPod klon-maker skulle foretage reverse engineering af FairPlay, hvilket gør opgaven med at skabe kloner mere vanskeligt og giver Apple både tekniske og juridiske modangreb muligheder. For eksempel, når RealNetworks indføres harmoni, en teknologi, der gør den RealPlayer musik butik kompatibel med iPods, reagerede Apple med en trussel at fremtidige Apple softwareopdateringer ville sandsynligvis bryde kompatibilitet og endda gik så langt spørgsmål lovligheden eller Reals indsats under Digital Millennium Copyright Act (DMCA), hvilket gør omgå kopibeskyttelse ulovligt. Denne sag viser klart, at Apple har til hensigt at bruge FairPlay til at beskytte sine egne handelsmæssige interesser, som intet har at gøre med at forhindre piratkopiering.

Selv om hackere har kompromitteret FairPlay, har digital content pirater ikke til; de kan blot drage fordel af et gabende, indbygget hul. Men selv hvis vi ignorerer alle tidligere erfaring med kopibeskyttelse og antager, at FairPlay kunne gøres idiotsikker, det ville stadig give lidt eller ingen beskyttelse til rettighedshaverne fra piratkopiering. Kopier af digitalt indhold er nøjagtige kopier. De nedbrydes ikke ligegyldigt hvor mange gange du kopiere dem.. Bare en i tydelig kopi af en digital arbejde kan derfor perfekt duplikerede millioner og atter millioner af gange mens distribueres ved hjælp af fildeling netværk. Da mange af de nyeste fildeling teknologier er “open source”-programmer, såsom Bittorrent, der er ejet af ingen og tilgængelige for alle, taktikken med retssager mod virksomheder, der opererer P2P netværk bliver meningsløst. Tekniske foranstaltninger til forhindring fildeling har været forsøgt, men modforanstaltninger er lavet næsten lige så hurtigt. Den uomgængelige kendsgerning er, at mindre end en komplet regering-tvungen låsning af internettet, entertainment virksomheder i stigende grad står over for udfordringen at konkurrere med gratis.

I den virkelige verden, et betydeligt antal mikrobølgeovn ure blinker 12:00 i årevis, fordi forbrugerne er enten ude af stand til at lære at indstille tid, eller de er bare uvillige til at genere. Alligevel nogle i underholdnings-industrien fortsætter med at flirte med en fantasi, at forbrugerne vil ikke kun tolerere, men også betale for DRM-baserede løsninger, der er forfærdeligt for at forhindre piratkopiering, men der er temmelig god til gene meget forbrugerne som kommerciel succes afhænger af. Dette begreb at DRM kan beskytte rettighedshaverne og hjælpe dem til at konkurrere med gratis er foreviget af leverandørerne af flere uforenelig DRM løsninger. Disse leverandører finde en ivrig publikum med nogle ledere, der er så desperat efter at isolere deres business ændre modeller fra, at de er villige til at tro, at den DRM slange olie vil beskytte eksisterende indtægtskilder.

Apples iTunes har vist, at du faktisk kan konkurrere med gratis. Men som dette dokument har vist, at effektiviteten af Apple DRM i modarbejde ulovlig kopiering spillet ikke del i denne succes. Det er vigtigt at bemærke, at Apple ikke kunne blive en succes med iTunes udelukkende ved at skabe tekniske og juridiske hindringer, eller ved at fremme dets DRM til rettighedshaverne som en eliksir til piratkopiering. Anden halvdelen af iTunes formel for succes er helt afhængig af folks adfærd: Hvis forbrugerne ikke kunne genkende værdien i iTunes, de ville simpelthen ikke bruge det. Derudover kan stort set hver sang legitimatly købt gennem iTunes erhverves forholdsvis let gratis via ulovlige midler. Apples iTunes-service, i kombination med iPod-afspiller, tilbyder forbrugerne en komplet og integreret løsning, som er nem at bruge, fleksibel (f.eks. kan du brænde sangene til CD) og stilfuld. Apple er attraktive for forbrugerne, ikke fordi Fairplay DRM er restriktiv, men i store, dels fordi det ikke.

Kloge hoveder og leverandører gør en dyb bjørnetjeneste til underholdnings-industrien ved at fastholde myten om DRM og holde op iTunes som et eksempel. Med iTunes, har Apple ikke påvist værdien af DRM til enten forbrugerne eller rettighedshaverne. Apple har imidlertid vist, at du med held kan konkurrere med gratis og få forbrugerne til at åbne deres tegnebøger, hvis du kan tilbyde dem bekvemmelighed og værdi. Underholdnings-industrien bør tage agt fra det virkelige iTunes eksempel: give forbrugerne et stort udbud til en rimelig pris, og du bare kan fjerne incitamentet til at erhverve arbejder ulovligt og gøre digital piratkopiering forældede.

Tagged , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *